Fyra utmaningar i fyra veckor. För att vi måste förändra vårt beteende när det gäller mode och tänka mer hållbart.
Hur? Avfölj tre nyhetsbrev eller varumärken på sociala medier som lockar dig till köp och fundera på om du saknat plingen i inkorgen eller i ditt flöde under veckan som gått.
Varför? För att nyhetsbrev, influencers och varumärken på sociala medier gör sitt yttersta för att du ska vilja köpa produkter som du kanske inte alltid behöver. Ge dig själv tid att reflektera över vad du faktiskt vill ha och ta kontroll över dina inköp utan påverkan och stress.
Lär dig mer om hur du styrs av webbutikernas digitala marknadsföring.
Hur? Gör en inköpslista för hösten och planera dina inköp. Identifiera dina måste-köp. Kan det hittas på second hand eller hyras? Håll dig till listan och utmana dig själv att stå emot andra inköp under hösten.
Varför? För att återta kontrollen över din klädshopping och sluta slentrian- och impulsshoppa. När du har en plan blir det lättare att stå emot när suget slår till.
Läs mer om hur din hjärnas belöningssystem får dig att shoppa fler plagg än du egentligen vill ha – och hur du kan upptäcka fallgroparna.
TIPS! Om du har en bankapp kan du filtrera fram alla inköp du gjort i klädbutiker och webbshoppar senaste tiden. Var det mer eller mindre än§ vad du trodde? Var allt nödvändigt? Har du använt plaggen mer än en gång? Hade det kunnat hyras istället?
TIPS 2! Lägg upp en bevakning på second hand-appar och sajter för att se om plagget du måste ha tlil hösten dyker upp.
Hur? Skjut upp ditt inköp ett dygn och ge dig tid att landa i om du verkligen vill ha plagget. Vill du fortfarande ha plagget imorgon kan du köpa det då.
Varför? Ge dig tid för eftertanke att fundera igenom om du verkligen behöver och vill ha plagget. Ofta blir vi hetsade att köpa på impuls och vi vill inte missa en bra deal – men imorgon kommer nya frestelser, rabatter och erbjudanden och kanske var inte det där fyndet så viktigt trots allt? Eller så var det det – och då kan du köpa det imorgon.
Lär dig om hur ditt köpbeteende påverkas av stress och FOMO (fear of missing out / rädsla att missa något) och hur modeindustrin använder den kunskapen för att driva på vår konsumtion. Allt från microtrender via sociala medier till automatiserade och personaliga utskick som hamnar i din inkorg.
Hur? Välj ut fyra plagg ur din garderob, dessa är de enda plagg du får använda under din Fourfit-vecka. Se till att de passar både till vardag och fest. Undantaget är underkläder, träningskläder och arbetsuniform. Addera accessoarer, smycken och en smula kreativitet för variation.
Varför? Väck kreativiteten genom att begränsa dig själv till fyra plagg under en vecka. Hur kan du styla dem för olika tillfällen? Nu är också ett bra tillfälle att rensa garderoben! Sälj eller skänk bort plagg du inte använder.
Att begränsa sina val och alternativ kan både minska stressen och lära dig att uppskatta allt du redan har. När veckan gått kommer du se på din garderob med helt nya ögon.
Att bara använda fyra plagg under en hel vecka kan kännas svårt. Lugn, vi hjälper dig!
Har du hört talas om dark patterns eller dark design? Kanske inte, men du har alldeles säkert klickat hem kläder du inte tänkt eller köpt plagg du inte behöver. Då har du med stor sannolikhet blivit utsatt för vilseledande design.
Du öppnar en modesajt för att ”bara kolla lite”. Plötsligt ligger tre plagg i kundkorgen, för du har fått 10 % rabatt på ”dagens deal” och köper du bara en sak till får du ytterligare 15 % rabatt. Lika bra att slå till!
Känner du igen dig? Det är ingen slump att du gör de där extra köpen du inte planerade – det beror på vilseledande design. Det är nämligen så fast fashion-industrin får oss att shoppa mer, utan att vi tänker på det.
Fast fashion bygger på att vi köper ofta, snabbt och billigt. Kollektioner byts ut i rasande takt, och webbplatserna är designade för att vi ska ryckas med i köphetsen. När vi möts av ”Bara 1 kvar i din storlek!” eller ”Andra tittar just nu på samma produkt” triggas vår FOMO – fear of missing out.
Vi människor är känslostyrda, och mode är en del av vår identitet och självbild. När shopping blir en form av självbelöning som vi unnar oss, en statusmarkör eller ett tidsbegränsat tillfälle blir det svårt för oss att stå emot. Modekedjorna vet att många klickköp görs sent på kvällen, när impulskontrollen är lägre – och både marknadsföringen och designen kan vara anpassad därefter.
Det handlar inte bara om att vår plånbok urholkas på onödiga klädköp som vi ångrar. Modeindustrins miljöbelastning med
Modeindustrin påverkar miljön mycket negativt genom den stora förbrukningen av vatten och kemikalier, som en följd av detta kommer vattenföroreningar och utsläpp av mikroplaster. Lägg därtill klimatpåverkan med stora utsläpp av koldioxid.
Varje gång vi lockas av vilseledande design och luras att köpa mer än vi behöver bidrar vi till ett system där slit och släng är normen. Och det belastar vår miljö enormt, särskilt i produktionsländerna som saknar vår miljölagstiftning.
Vilseledande design är en osynlig motor i fast fashion – den gör oss till ofrivilliga storkonsumenter av kläder vi egentligen inte behöver eller ens vill ha. Genom att avslöja knepen och bli mer medvetna kan vi bryta shoppingmönstret och göra val som både gynnar oss själva och planeten.
Du har alla fått dem i inkorgen – mejlen från favoritbutiken med rubriker som “Du glömde något i varukorgen” eller “Bara idag: 25 % på allt!”. Du kanske ser det som en vänlig påminnelse eller ett generöst erbjudande. Men bakom dessa utskick ligger avancerade system som kartlägger ditt beteende och styr oss mot fler – och ofta onödiga – klädinköp.
Läs merDu vet känslan när du klickar hem ett par nya sneakers. Pirret när du får mejlet “Ditt paket är på väg”. Glädjen när kartongen landar på hallmattan och du öppnar den. Det här är såklart ingen slump att det känns bra i stunden.
Läs merEna veckan är alla på TikTok besatta av “mob wife aesthetic” och ”charms” på handväskan. Nästa vecka ska vi plötsligt klä oss som “coastal grandmothers” eller “blokettes”. Det kallas microtrender – små, virala modetrender som exploderar på sociala medier och försvinner nästan lika snabbt.
Läs merVi har alla varit där. Garderoben är full till bristningsgränsen, men ändå står vi framför den och suckar: “Jag har ingenting att ha på mig.” Snacka om paradox – ju fler plagg vi köper, desto större blir känslan av att vi inget har.
Läs mer