Förändra fyra vanor i fyra veckor – bli en fourfitter!

Fyra utmaningar i fyra veckor. För att vi måste förändra vårt beteende när det gäller mode och tänka mer hållbart.

Fyra utmaningar i fyra veckor

Vilseledande design – så luras vi av modeindustrin att shoppa mer

Har du hört talas om dark patterns eller dark design? Kanske inte, men du har alldeles säkert klickat hem kläder du inte tänkt eller köpt plagg du inte behöver. Då har du med stor sannolikhet blivit utsatt för vilseledande design.

Du öppnar en modesajt för att ”bara kolla lite”. Plötsligt ligger tre plagg i kundkorgen, för du har fått 10 % rabatt på ”dagens deal” och köper du bara en sak till får du ytterligare 15 % rabatt. Lika bra att slå till!

Känner du igen dig? Det är ingen slump att du gör de där extra köpen du inte planerade – det beror på vilseledande design. Det är nämligen så fast fashion-industrin får oss att shoppa mer, utan att vi tänker på det.

Fast fashion och psykologin bakom köpen

Fast fashion bygger på att vi köper ofta, snabbt och billigt. Kollektioner byts ut i rasande takt, och webbplatserna är designade för att vi ska ryckas med i köphetsen. När vi möts av ”Bara 1 kvar i din storlek!” eller ”Andra tittar just nu på samma produkt” triggas vår FOMO – fear of missing out.

Exempel på dark patterns i modebranschen:

  • Stress: Räknare som antyder att plagget snart är slutsålt och att fler tittar på samma plagg.
  • Gratis frakt-gräns: ”Köp för 100 kr till för fri frakt” – och plötsligt letar du efter ännu ett plagg du inte planerat för.
  • Svår returprocess: Enkelt att beställa, men krångligt att returnera.
  • Pushnotiser och mejlbombning: ”Ditt favoritplagg väntar på dig”, ”Nu har nya plagg kommit från ditt favoritmärke” eller ”En vänlig påminnelse om din varukorg” – en psykologisk knuff för att fullfölja köpet.
  • Rabattfällan: ”20 % bara idag” – kampanjer som återkommer varje vecka, men ändå får oss att känna oss utvalda och stressar oss till köp.

Varför fungerar det så bra?

Vi människor är känslostyrda, och mode är en del av vår identitet och självbild. När shopping blir en form av självbelöning som vi unnar oss, en statusmarkör eller ett tidsbegränsat tillfälle blir det svårt för oss att stå emot. Modekedjorna vet att många klickköp görs sent på kvällen, när impulskontrollen är lägre – och både marknadsföringen och designen kan vara anpassad därefter.

Vilseledande design

Konsekvenserna – mer än en full garderob

Det handlar inte bara om att vår plånbok urholkas på onödiga klädköp som vi ångrar. Modeindustrins miljöbelastning med 
Modeindustrin påverkar miljön mycket negativt genom den stora förbrukningen av vatten och kemikalier, som en följd av detta kommer vattenföroreningar och utsläpp av mikroplaster. Lägg därtill klimatpåverkan med stora utsläpp av koldioxid. 

Varje gång vi lockas av vilseledande design och luras att köpa mer än vi behöver bidrar vi till ett system där slit och släng är normen. Och det belastar vår miljö enormt, särskilt i produktionsländerna som saknar vår miljölagstiftning.

Så kan du stå emot

  1.  Känn igen tricksen: Ju mer medveten du är, desto lättare att säga nej.
  2. Ställ dig frågan: ”Behöver jag verkligen detta plagg, eller har designen lurat mig?”
  3. Undvik stressköp: Lägg undan plagget i varukorgen eller i butiken och vänta ett dygn. Om du fortfarande vill ha det imorgon kan du köpa det då.
  4. Stöd slow fashion och second hand: Välj märken och butiker som satsar på kvalitet och hållbarhet, med plagg som du kan använda i många år och oberoende av trender.

Slutsats

Vilseledande design är en osynlig motor i fast fashion – den gör oss till ofrivilliga storkonsumenter av kläder vi egentligen inte behöver eller ens vill ha. Genom att avslöja knepen och bli mer medvetna kan vi bryta shoppingmönstret och göra val som både gynnar oss själva och planeten.

Vad styr ditt shoppingbeteende?