Kan gårdagens potatis bli en krispig tortilla? Eller en skiva torrt bröd förvandlas till gyllene krutonger? Med lite kreativitet kan rester bli något helt nytt – och dessutom göra gott för både plånbok och klimat.
Det är idén bakom Resterkocken, en mattävling för grundskoleelever som får chansen att visa hur rester kan bli till nya smakupplevelser. Tävlingen uppmuntrar till kreativitet i köket och syftar till att minska matsvinnet. Sysav arrangerar tävlingen tillsammans med sina samarbetspartners för att visa att små handlingar i vardagen kan göra stor skillnad.
– Genom att uppmuntra barn och unga att ta vara på sina matrester kan vi både minska matsvinnet och bidra till en mer hållbar framtid. Att till exempel lära sig att använda sina sinnen för att avgöra om maten går att äta är en viktig kunskap – och genom Resterkocken får elever möjlighet att testa sina idéer på ett konkret och roligt sätt samtidigt som de har chansen att vinna ett pris till sin klass, säger Ann Thorén, projektledare på Sysav.
Matsvinnets klimatpåverkan
Matsvinn uppstår i hela livsmedelskedjan och en betydande del slängs i hushållen. I svenska hushåll slängs 15 kilo ätbar mat per person och år i soppåsen. Dessutom hälls 18 kilo mat och dryck ut i vasken. Sammanlagt blir det 33 kilo, helt i onödan.
En tredjedel av all mat som produceras i världen äts aldrig upp. Matsvinnet står för mellan 8 och 10 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. Om matsvinn vore ett land skulle det vara den tredje största utsläpparen, efter Kina och USA.
Att minska matsvinnet är därför en av de viktigaste insatserna för att nå klimatmålen. FN:s Agenda 2030 har som mål att halvera det globala matsvinnet till år 2030.
Tävlingen i korthet
Ett viktigt sammanhang
Tävlingen startar strax efter Internationella Matsvinnsdagen den 29 september, en FN-instiftad dag för att belysa den globala utmaningen med matsvinn. Nästan hälften av all mat som slängs i världen är fullt ätbar – något som Resterkocken vill ändra på, en rätt i taget.
Om Resterkocken:
Resterkocken är en kampanj med målet att minska matsvinnet och riktar sig till elever i grundskolan. Bakom Resterkocken står Sysav, Vivab, LSR, Renhållningen Kristianstad och SSAM med ägarkommuner samt Svenljunga och Partille kommun.
Resterkocken startade 2017 och har engagerat och inspirerat tusentals elever att göra fantastiska restrecept.
Fakta om matsvinn i Sverige
Källor: Livsmedelsverket & Naturvårdsverket
Senast uppdaterad 2025-09-26 14:18
Kommunikatör, kommunikationskampanjer och kommunikationsprojekt