Du har säkert fått dem i inkorgen – mejlen från din favoritbutiken med rubriker som “Du glömde något i varukorgen” eller “Bara idag: 25 % på allt!”. Du kanske ser det som en vänlig påminnelse eller ett generöst erbjudande. Men bakom dessa utskick ligger avancerade system som kartlägger ditt beteende och styr dig mot fler – och ofta onödiga – klädinköp.
Marketing automation är en teknik som gör det möjligt för företag att automatisera och göra sina nyhetsutskick individanpassade, vad som kallas ”personaliserade”. Deras webbplatser, medlemsklubbar och konton på sociala medier samlar in data om hur du beter dig när du handlar på deras webbplatser, tex.:
All denna information, och mer, används för att trigga automatiska utskick i mejl, brev och sms. Systemet väljer rätt tidpunkt, rätt budskap och rätt kanal för att maximera chansen att vi ska trycka på “köp”-knappen.
Förutom tekniken som triggar igång individuellt anpassade utskick baserat på ditt shoppingbeteende bygger kommunikationen i de automatiska utskicken på några vanliga psykologiska knep. Det kan till exempel vara:
Klädkedjor och e-handlare vet att shopping inte bara är behovsstyrd – den är känslomässig. När du får en pushnotis om att din favoritjacka är på rea eller en påminnelse om att någon annan kan hinna före dig, triggas belöningssystemet i hjärnan. Vi känner en snabb kick och handlar – ofta utan att reflektera över om vi verkligen behöver plagget.
Det mest effektiva – och problematiska – med marketing automation är loopen den skapar. Varje gång du öppnar ett mejl eller klickar på en produkt matas systemet med ny data, som gör nästa utskick ännu mer träffsäkert. Du fastnar i ett ekosystem där klädkedjan vet mer om vårt beteende än vi själva.
Marketing automation är ett kraftfullt verktyg som gör att klädföretag kan sälja mer – inte alltid för att vi behöver något, utan för att vi blir psykologiskt manipulerade att tro det. Nästa gång du får ett “glömt-varukorgen”-mejl, stanna upp och fundera: vill du verkligen ha plagget, eller är det algoritmen tycker att du ska ha det?
TIPS! Prova att avsluta några prenumerationer på nyhetsbrev från dina shoppingsajter, rensa dina kakor i webbläsaren eller gå in på webbplatsen i ”privat läge” – se vad som händer! Är den fortfarande lika personlig?
Caroline Alnebring, Digital strateg