Gå till innehållet

maj 10, 2022 10:00

Nyhet

Pyjamasbyxor av spilltyg gav hållbarhetspris

Nyhetsbild: Pyjamasbyxor av spilltyg gav hållbarhetspris Zömn UF vinner Årets ekologiskt hållbara företag på regionfinalen för Ung företagsamhet i Skåne. Här håller de i vinnarchecken. Foto: UF Skåne

Zömn UF vinner Årets ekologiskt hållbara företag på regionfinalen för Ung företagsamhet i Skåne. Här håller de i vinnarchecken. Foto: UF Skåne

Zömn UF vann Årets ekologiskt hållbara företag, på Ung företagsamhets regionfinal i Skåne, med sina pyjamasbyxor sydda av spilltyg. Deras produkt har blivit en succé, men de har också blivit anklagade för att stötta Rysslands invasion av Ukraina.

Sysav är tävlingsvärd för Årets ekologiskt hållbara UF-företag i Skåne och årets vinnare heter Zömn UF. Bakom UF-företaget står Alvin Hjorth, Viktoria Josefsson, Klara Nikolausson, Petter Ossborn och Tova Ask från Procivitas i Helsingborg.

När de skulle välja idé till UF-företaget kom de fram till att det vore roligt att göra ett klädesplagg. Det är något man själv kan använda och ha på sig för att marknadsföra produkten.

Budstrid om pyjamasbyxor

De visste att pyjamasbyxor är en stor trend bland ungdomar, men det är dels problem att hitta tillräckligt långa och pösiga, dels säljer de som finns slut väldigt snabbt. Vilket beror på att alla handlar på herravdelningen, eftersom de i regel har luftigare modeller.

–Vi såg till exempel att ett par gamla pyjamasbyxor från H&M, som nya hade kostat 199 kronor, budades upp på en nätauktionssajt till 560 kronor. Då insåg vi att här fanns det en marknad, säger Viktoria Josefsson.

Använder spilltyger

De ville göra en hållbar produkt, så först funderade de på att använda second hand-tyger, men landade sen i att använda spilltyger. De fick kontakt med ett företag som kunde leverera spilltyg från produktion och kasserade modeller, till en överkomlig summa. Genom företaget fick de även kontakt med en skräddare som kunde sy upp pyjamasbyxorna åt dem.

–För att det ska bli så lite spill som möjligt i vår egen produktion, skapade vi två modeller, långbyxor och shorts. Så har vi lite mindre av något tyg, får det bli shorts istället, säger Viktoria Josefsson.

–Och räcker inte tyget helt till, har vi också valt att ibland använda ett annat tyg där det inte syns, som på insidorna av fickorna, tillägger Petter Ossborn.

Byxorna tillverkas i en unisexstorlek som ska passa så många som möjligt. Tyget de använder är av hög kvalitet och byxorna sys för hand, men de ville ändå inte sätta priserna allt för högt, eftersom deras målgrupp är ungdomar. Pyjamasbyxorna har de sålt på UF-marknader och på Instagram och marknadsföringen har skett på Tik tok - och det har blivit en succé. Efter den första UF-marknaden sålde de slut på allt de hade och hade dessutom fått förbeställning på 30 byxor till.

Anklagades för att stötta Ryssland

Men Ryssland då?

–Vår logga var från början ett Z, och togs fram redan i oktober. Under en utställning på ett köpcenter hade vi en stor plansch med vår logga på och då hade kunder på köpcentret kontaktat dem och tyckte att det var opassande och tydde på att vi stod upp för den ryska invasionen av Ukraina. Vi blev ombedda att ta ner planschen omedelbart. Det kände lite konstigt, vi tog fram vår logga redan i oktober och vi är ett litet UF-företag, såklart vi inte stöttar Ryssland. Men vi fick ställa om snabbt och byta logga, berättar Alvin Hjorth.

Nu väntar den nationella finalen finalen 23-24 maj på Svenska mässan i Göteborg! Vi önskar Zömn UF lycka till!

Relaterade bilder & videos

Kontaktpersoner

 Anna Vilén

Anna Vilén

Kommunikatör, Marknadskommunikation och varumärke