Gå till innehållet

feb 10, 2022 08:00

Nyhet

Angry Camel vinner hållbarhetspris

Nyhetsbild: Angry Camel vinner hållbarhetspris

Startupen Angry Camel vinner Årets hållbarhetspris som delas ut av Nyföretagarcentrum Öresund och som Sysav sponsrar. Affärsidén är ett växtbaserat proteinsnack, hummus, som kan förvaras i rumstemperatur.

Angry camel startade för bara sex månader sedan, men det går redan som tåget och ambitionerna är stora. Grundaren, Kotaiba Aal, har doktorerat i marknadsföring, men ville byta den akademiska världen mot den entreprenöriella.

Att det blev just hummus finns det flera anledningar till. Kotaiba kommer ursprungligen från Mellanöstern där är hummusen en viktig del av matkulturen. Hummus är gjort av kikärtor och därmed ett växtbaserat protein, vilket i sig gör det till ett hållbart alternativ. Produkten kan även förvaras i rumstemperatur och behöver därför inte kylas, vilket sparar energi.

- Hummus har alltid varit en prisvärd proteinkälla, speciellt för dem som inte har råd att äta kött varje dag. Hummus har en lång tradition, recepten är 700 år gamla, men man vet också att kikärtor åts redan när man byggde pyramiderna i Egypten som ett billigt protein.

Hummus som klämmis

Idén kom när han pratade med en vän som jobbar i livsmedelsbutik. Vännen undrade varför det inte finns någon bra hummus på marknaden, som var smidig att hantera och smakade gott.

-Genom att prata med honom, gjorde vi den klassiska marknadsföringsstrategin att ta del av kundresan. Man följer kunden och lyssnar när den stöter på problem och kommer på lösningar. När jag såg ketchup och majonnäs som fanns på flaska och kan förvaras i rumstemperatur, tänkte jag, varför kan man inte göra det med hummus?

Genom en Facebook-grupp för det orientaliska köket, där människor som kommit till Europa delar recept och förenas genom mat, kom han i kontakt med Bakr Jahhan, en livsmedelstekniker och förpackningsansvarig på ett stort livsmedelsbolag i Tyskland. De började diskutera förpackningar och kom fram till att en klämpåse skulle vara en bra lösning. Sedan dess har de arbetat tillsammans med att skapa prototyper för produkten, bygga varumärket och hitta rätt teknik för att förbättra produkten.

Stora planer framåt

Nyföretagarcentrum, med Hetty i spetsen, blev ett stort stöd när Kotaiba skulle omvandla sin idé till ett företag.

- Entreprenörslivet är fullt av hinder och utmaningar speciellt för de som är nya i Sverige. Hetty har stått vid min sida hela tiden, hon har hjälpt mig skriva affärsplan, med budget, idéer och motivation. Och hon har hjälpt mig när jag stött på motgångar. Jag är så tacksam för henne, säger Kotaiba Aal.

Nu sitter Kotaiba på startupkontoret Minc och det finns stora planer för att utveckla varumärket, ta fram fler kikärtsbaserade produkter och samarbeta med olika aktörer. Men första steget är att lansera hummusen.

Men namnet då? Det tog ett tag att komma på. De ville ha ett namn med koppling till Mellanöstern, men det var när Kotaiba berättade för en produktdesigner vad hans namn betyder på arabiska som namnet kom till. Kotaiba betyder nämligen just arg kamel, Angry Camel.

-Det är ett tydligt namn med koppling till Mellanöstern. Det är lätt att komma ihåg och skapar bilder i huvudet hos mottagarna. Dessutom finns det en betydelse som också bygger varumärket. Kamelen är ett fantastiskt, lojalt djur. Men det är bara honorna, hanarna är aggressiva. Och vårt varumärke är också arga, arga på sockerbaserade snacks. Det skapar en historia och en rörelse kring varumärket.

Juryns motivering

Angry Camel är en livsmedelsteknologisk startup som erbjuder växtbaserade snacks med lång hållbarhet. Hummusen kombinerar familjerecept och medelhavssmak, och behöver inte förvaras i kylskåp. Angry Camel är en del av MINC och Krinova samt ett accelerationsprogram, och har uppmärksammats av ALMI, Spira och Food tech Innovation Network i Skåne för sin affärsmodell. Juryn tycker att Angry Camel visar på ett innovativt och hållbart företagande, som med samarbeten och drivkraft visar vägen mot framtidens klimatsmarta livsmedel. Grattis!

Relaterade bilder & videos

Kontaktpersoner

 Anna Vilén

Anna Vilén

Kommunikatör, Marknadskommunikation och varumärke

Taggar

mat