Ena veckan är alla på TikTok besatta av “mob wife aesthetic” och ”charms” på handväskan. Nästa vecka ska vi plötsligt klä oss som “coastal grandmothers” eller “blokettes”. Det kallas microtrender – små, virala modetrender som exploderar på sociala medier och försvinner nästan lika snabbt.
Microtrender är kortlivade stilar eller detaljer som sprids blixtsnabbt via TikTok, Instagram eller Pinterest. Kännetecken för microtrender är:
För tex kinesiska sajter med billiga och snabbproducerade plagg av låg kvalitet är microtrender en guldgruva. De kan snabbt producera billiga kopior av det som trendar och fylla webbshopparna med nytt innehåll varje vecka. Men det finns en hake:
Resultatet blir överkonsumtion som vår planet inte är rustad för – varken miljön eller klimatet.
Bakom varje microtrend finns en betydligt större prislapp än det billiga plagget i varukorgen:
Microtrender utnyttjar samma psykologiska mekanismer som annan konsumtion:
Slutsats – snabbmode, snabba kickar, stora konsekvenser
Microtrender är som modeindustrins snabbmat – billiga, snabba och lockande, men med en tung baksida för både plånboken och planeten.
TIPS! Nästa gång du lockas av en viral stil på TikTok, fråga dig själv: gillar jag det här på riktigt, eller är det bara algoritmen – och snabbmodeindustrin – som styr mig att shoppa?
”För bara några decennier sedan hade vi två eller fyra kollektioner per år från modeskaparna. Vi snackade Spring/Summer-kollektion och Fall/Winter-kollektion. Idag har vi tripplat kollektionerna till Pre-spring-kollektion och Spring-kollektion… ja du fattar. Till att vi idag har veckokollektioner.” – Lina Andersson, modeinfluencer.