
Passersystem vid Sysavs återvinningscentraler
Alla som vistas på Sysavs återvinningscentraler ska känna sig trygga, även personalen. Därför har vi infört ett passersystem.
Som privatperson använder du körkort för att öppna bommen.
Företag, verksamheter och föreningar använder kundkort.
26 kostnadsfria besök införs nästa år
Statistik från Sysavs återvinningscentraler visar att en privatperson gör i snitt 7,5 besök per år. För att begränsa företagens möjlighet att köra in som privatpersoner och undgå betalning införs ett maxantal på 26 kostnadsfria besök per myndig privatperson och år. Detta bedöms med god marginal räcka för privatpersoner.
26 besök - läs mer
Privatpersoner använder körkort
Så här fungerar passersystemet:
För in ditt körkort i en automat vid infart, så går bommen upp. Smidigt och enkelt! I övrigt fungerar ditt besök precis som vanligt.
Saknar du svenskt körkort?
Ansök om kundkort - för privatpersoner utan svenskt körkort.
Är du skriven någon annanstans än i Sysavs ägarkommuner men har fritidsboende här?
Så länge du har ett svenskt körkort kan du köra in med det. Om du inte har det kan du också ansöka om kundkort för privatpersoner på länken ovan.
Har du skyddade personuppgifter?
Kontakta kundservice på telefon för att få kundkort, se telefonnummer längst ner på sidan.
Fungerar inte ditt kundkort längre?
På grund av GDPR raderas alla dina personuppgifter på kundkortet om du inte använt det på 365 dagar och då fungerar inte kortet längre. Ansök igen på länken nedan. Om du har ett kort du vill återaktivera kan du klicka i en ruta för det och ange kortnummer, så kommer ditt kort att aktiveras igen när ansökan är behandlad. Ansök om kundkort

Företag använder kundkort
Så här fungerar passersystemet:
För in kundkort, i en automat vid infart, så går bommen upp. Betalning sker mot faktura. Det är även möjligt att betala med betalkort på plats, i en separat automat vid bommen.
Från och med den 1 januari 2021 är priset 260 kr exklusive moms/gång, oavsett om du betalar på plats med betalkort eller använder kundkort.
Ansök om kundkort - för företag, verksamheter och föreningar
Företag, verksamheter och föreningar betalar för alla besök
Du kan lämna samma typ av avfall på Sysavs återvinningscentraler som tidigare, men inlämning av wellpapp, förpackningar (FTI) och elavfall kommer inte längre att vara gratis, då det inte längre är möjligt att hantera dessa undantag.
Hänvisningar för kostnadsfri inlämning på andra platser

Därför infördes ett passersystem
Sysav ville förbättra arbetsmiljön för medarbetare, som ibland upplever stölder och hotfulla situationer. Passersystemet gör bland annat att det blir enklare att följa upp dessa händelser. Detta hoppas vi också skapar ett tryggare och trevligare besök även för dig som är kund.
Sysav samlar även in statistik som bland annat visar flöden på återvinningscentraler samt fördelning av besök över kommungränserna. Det har också blivit enklare för företag att betala.
Sysav inte först ut
Många återvinningsföretag i Sverige har behov av någon form av passersystem, vilket också införts på många håll.

Personuppgifter hanteras enligt GDPR
Vid ditt besök på återvinningscentralen inhämtar och behandlar Sysav personuppgifter. Detta sker enligt GDPR. Personuppgifter som avses när du kör in med ditt körkort är namn, personnummer, folkbokföringsadress och registreringsnummer på bil.
Syftet med användning av personuppgifterna är att samla in statistik, göra det enklare att följa upp hot- och våldssituationer samt motverka missbruk av återvinningscentralen.
Läs mer om hantering av personuppgifter
eller använd rapportfunktionen här nedan.

Ställ fråga, lämna synpunkt, gör felanmälan
Kontakt gällande "Passersystem vid Sysavs återvinningscentraler"
Kundservice privat
Vardagar kl 8-16.30
Kundservice företag
Vardagar kl 8-16.30
040-635 18 00
kundservice@sysav.se
Växel
040-635 18 00
Fax: 040-635 18 10
Adress
Spillepengsgatan 13
202 13 Malmö
Hitta till oss