
Passersystem vid Sysavs återvinningscentraler
Alla som vistas på Sysavs återvinningscentraler ska känna sig trygga, även personalen. Därför införs passersystem den 4 december 2019.
Privatpersoner använder körkort vid infart och företag, verksamheter samt föreningar använder kundkort från och med den 4 december.
Privatpersoner använder körkort
Så här fungerar passersystemet:
För in ditt körkort i en automat vid infart, så går bommen upp. Smidigt och enkelt! I övrigt fungerar ditt besök precis som vanligt.
Se också filmen ovan.
Saknar du svenskt körkort?
Ansök om kundkort - för privatpersoner utan svenskt körkort
Är du skriven någon annanstans än i Sysavs ägarkommuner men har sommarhus här?
Så länge du har ett svenskt körkort kan du köra in med det.

Företag använder kundkort
Så här fungerar passersystemet:
För in kundkort, i en automat vid infart, så går bommen upp. Betalning sker mot faktura.
Se också filmen ovan.
Det är även möjligt att betala med betalkort vid bom. Priset för ett besök är detsamma som tidigare: 400 kr/gång när du använder betalkort på plats eller 250 kr/gång när du använder kundkort. Priser inklusive moms.
Ansök om kundkort - för företag, verksamheter och föreningar
Företag, verksamheter och föreningar betalar för alla besök
Du kan lämna samma typ av avfall på Sysavs återvinningscentraler som tidigare, men inlämning av wellpapp, förpackningar (FTI) och elavfall kommer inte längre att vara gratis, då det inte längre är möjligt att hantera dessa undantag.
Hänvisningar för kostnadsfri inlämning på andra platser
Företagskuponger kvar?
Du kan använda upp dina kuponger under hela 2019 och 2020. Kontakta kundservice om du vill ladda dem på kundkortet.

Därför införs ett passersystem
Sysav vill förbättra arbetsmiljön för medarbetare, som ibland upplever stölder och hotfulla situationer. Passersystemet gör bland annat att det blir enklare att följa upp dessa händelser. Detta hoppas vi också skapar ett tryggare och trevligare besök även för dig som är kund.
Sysav samlar även in statistik som bland annat visar flöden på återvinningscentraler samt fördelning av besök över kommungränserna. Det har också blivit enklare för företag att betala.
Sysav inte först ut
Många återvinningsföretag i Sverige har behov av någon form av passersystem, vilket också införts på många håll. I juni gjorde Sysav ett test av passersystemet på Norra hamnens återvinningscentral och medarbetarna upplevde en klar förbättring av arbetsmiljön.

Personuppgifter hanteras enligt GDPR
Vid ditt besök på återvinningscentralen inhämtar och behandlar Sysav personuppgifter. Detta sker enligt GDPR. Personuppgifter som avses när du kör in med ditt körkort är namn, personnummer och folkbokföringsadress.
Syftet med användning av personuppgifterna är att samla in statistik, göra det enklare att följa upp hot- och våldssituationer samt motverka missbruk av återvinningscentralen.
Läs mer om hantering av personuppgifter
eller använd rapportfunktionen här nedan.

Ställ fråga, lämna synpunkt, gör felanmälan
Kontakt gällande "Passersystem vid Sysavs återvinningscentraler"
Kundservice privat
Vardagar kl 8-16.30
Kundservice företag
Vardagar kl 8-12,12.45-16.00
Kontakta våra företagsrådgivare
040-635 18 00
kundservice@sysav.se
Växel
040-635 18 00
Fax: 040-635 18 10
Adress
Spillepengsgatan 13
202 13 Malmö
Hitta till oss