Uppgift 1: Diskussionsfrågor
Låt eleverna diskutera följande frågor:
- Vad har sopor med hållbar utveckling att göra?
- Hur kan vi minska sopberget och göra miljön en stor tjänst?
- Hur kommer det sig att om vi minskar vår sopmängd, kommer jordens resurser att räcka längre och till fler?
- Finns det någonting vi kan köpa, som inte skapar en massa sopor?
- Vad menas med osynliga sopor? Och var kan de finnas?
- Vad innebär Overshoot Day?
- Vad är en klimatflykting?
- Vilka initiativ och innovationer ser vi i Sverige och världen idag som syftar till hållbar utveckling?
Googla med eleverna och se vad ni hittar för bra innovationer.
Förslag på sökord/fraser: innovationer för miljön, innovationer för ett hållbart samhälle.
Exempel på innovationer:
- Re-match – Ett danskt företag som återvinner konstgräs från bl.a. fotbollsplaner. De har hittat ett sätt att återvinna istället för att konstgräset bränns eller hamnar på deponi. Enligt Re-match kan de ta till vara på 99,9% av en förbrukad fotbollsplan.
- Ålandsbankens betalkort – Ålandsbanken har tagit fram ett biologiskt nedbrytbart betalkort som även räknar ut vilken klimatpåverkan du genererar varje gång du köper något med kortet.
- Eldrivna flygplan – Flera företag (bl.a. Siemens och Easyjet) och svenska forskare har skissat och siktar på en framtid med elflyg. Enligt svenska forskare ska det första svenska elflygplanet med passagerare testflygas om redan 2 år.
- Äta insekter – I många länder runt om i världen har man ätit insekter länge, men i Sverige är det inget som tillhör vanligheterna. Företaget Qvicket är ett svenskt företag som skapat ett mjöl tillverkat av malda syrsor. Varför äta insekter? Insekter har ett högt proteininnehåll och ett lågt koldioxidavtryck. Dessutom finns det väldigt gott om dem.
- Qmilk – Företaget använder mjölkprotein från mjölk som inte längre går att konsumera och som annars bara hade slängts. Proteinet används för att producera textil till kläder, som dessutom är helt nedbrytbart!
- Smart elväg – Sommaren 2016 invigdes världens första smarta elväg precis utanför Sandviken, Sverige. Den består av totalt 50 stolpar som, likt som för spårvagnar, förser tunga fordon med ström på en teststräcka. Vägen är för tungt lastade fordon (så som lastbilar) upp till 60 ton, på allmän väg och i höga hastigheter. Fordonen laddar upp energi undertiden de kör på teststräckan, för att sedan gå över till drift på batteri när de kommer in i städerna.
- Solcellslampor i Kenya – Solcellslampor blir allt vanligare i Kenya, vilket innebär att de inte behöver använda fotogenlampor med skadlig rök. Röken från fotogenet kan ge huvudvärk, yrsel, blodproppar, koncentrationssvårigheter och kolmonoxidförgiftning.
- Solenergi i Kina – Kina satsar på solenergi för att hantera sina akuta problem med luftföroreningar. Detta gör dem genom en svensk solteknik som är framtagen på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm där de integrerar solpaneler på taket genom att de ligger under takpannor i glas.
Uppgift 2: Diskutera filmen "En värld utan sopor"
Filmen finns i slutet av Powerpointen Hållbar-utveckling_År-4-6 eller här på Vimeo.
- Visar filmen hela sanningen?
- Kan vi som enskilda personer klara av att rädda världen, eller krävs det också andra åtgärder?
- Är det sant att vi genom att minska mängden sopor kan få ett hållbart samhälle?
Vad betyder hållbar utveckling?
Låt eleverna svara på frågan, enskilt eller i grupp, och låt dem därefter lista de saker de behöver för att leva/överleva (Exempel: Ren luft, rent vatten, värme, mat, skolgång, sjukvård etc.)
Om eleverna till exempel listar bil som nödvändighet, låt dem också fundera över om det är någon konflikt mellan bilkörning och ren luft etcetera. Låt dem därefter lista vad de kommer att behöva för att leva eller överleva om 50 år? Är det någon skillnad i behoven? Gör eleverna medvetna om skillnaden mellan behov och begär.
Vad kan ni, alla elever och all personal, göra eller förbättra på er skola för att bidra till en hållbar utveckling?
Spelar det någon roll vilken tröja jag väljer att köpa?
Produktionen av de varor vi köper sker ofta i något annat land. Inte helt sällan utförs arbetet av mycket fattiga människor och ibland barn som arbetar under usla förhållanden: dåliga löner, långa dagar, ingen skyddsutrustning etcetera.
Kan vi förändra eller förhindra dåliga arbetsförhållanden och alltför låga löner? Prata om och diskutera rättvisa, hur det går till i andra delar av världen jämfört med i Sverige och varför det är så olika. Har alla samma behov? Har alla samma begär?

Undersökande övning
Uppgift 1: Undersök vårt ekologiska fotavtryck
1. Undersök hur mycket vatten vi använder per dag och jämför med hur det ser ut i andra länder.
- Vad behöver vi rent vatten till?
- Varför är det viktigt att ha tillgång till rent vatten?
- Vad finns det för samband mellan sopor och rent vatten?
2. Undersök hur stort ekologiskt fotavtryck Sverige har.
- Jämför med andra länder.
- Ta reda på/Diskutera varför det är så.
Fakta om ekologiska fotavtryck hittas i länkarna i Powerpointen Hållbar-utveckling_År-4-6 (finns i det nedladdningsbara lektionsmaterialet) eller här på sidan.

Värderingsövning
Uppgift 1: En stund för eftertanke om hållbar utveckling
En stund för eftertanke.
- Vad har jag lärt mig?
- Vad behöver och vill jag mer lära mig mer om?
- Varför är det viktigt att jobba för hållbar utveckling?
- Vad innebär samspelet mellan ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet?
Låt eleverna i grupp eller individuellt ta ställning till olika alternativ som påverkar vår miljö och dessutom deras eller familjens ekonomi. Låt dem argumentera för sina ställningstaganden.
- Åka tåg istället för att flyga när man ska åka långt bort.
- Gå eller cykla istället för att bli skjutsad med bil till sina fritidsaktiviteter.
- Bara duscha varmt maximalt i två minuter per dag.
- Äta vegetariskt istället för kött och fisk.
- Spara pengar genom att till största delen använda ärvda kläder från syskon och vänner samt köpa mer second hand-kläder.
- Ta över gamla modeller av mobiltelefoner gratis från syskon eller kompisar istället för att köpa nya och dyra mobiler.
Hitta gärna på egna alternativ!

Utmaningen – Praktisk övning
Uppgift 1: Onödiga prylar
Del 1
Be eleverna fundera ut någon onödig pryl som man inte behöver eller så tar läraren med någon onödig pryl hemifrån.
Låt eleverna redogöra för varför grejen är onödig, varför de tror den har köpts och om de skulle vilja ha/köpa den. Diskutera behov kontra begär.
Del 2
Gör detta tillägg för en mer utmanande övning.
Bygg en utställning
Placera valfri pryl på ena sidan av en uppbyggd vägg. Fäst alla råvaror som behövs för att framställa produkten på andra sidan och visa också att alla steg genererar avfall.
Skriv varifrån råvarorna kan ha hämtats, hur de kan ha fraktats till fabriken där prylen framställts, hur och vart den färdiga prylen skickats och slutligen hur grejen kommit hem till köparen. Välj ett tänkbart scenario eller hämta information från producent eller återförsäljare.
Självklart kan ni välja att illustrera detta på något annat sätt!
Bjud in övriga klasser och eller föräldrar på vernissage och visa hur mycket råvaror och energi som går åt vid tillverkning och frakt och hur mycket sopor som uppkommer!
Under vernissagen, kolla om gästerna lever på ett hållbart sätt. Låt dem svara på några ja/nej-frågor, till exempel:
- Är du beredd att bara köpa miljömärkta, rättvisemärkta och ekologiska produkter?
- Sopsorterar du?
- Kan du tänka dig att använda dina kläder och prylar till dess de inte går att reparera mer, och inte kasta bort dem/köpa ny förrän därefter?
- Är du beredd att sänka temperaturen hemma?
- Fyller du alltid tvätt- och diskmaskinen innan du kör den?
- Kan du tänka dig att duscha kortare tid?
- Släcker du och stänger av alla elektriska/elektroniska apparater under Earth Hour?
Låt gärna eleverna hitta på egna frågor.
Gör sedan en sammanställning och fundera på om det behövs några insatser för att påverka skolkompisarna/familjerna att leva mer hållbart. Hur kan man påverka? Vad förvånade eleverna mest?
Tips
Sälj ekologisk saft, ekologiskt kaffe och hembakat under vernissagen. Använd pengarna till att göra något roligt med klassen!
Ställ fråga, lämna synpunkt, gör felanmälan
Kontakt gällande "Hållbar utveckling"
Kundservice privat
Vardagar kl 8-16.30
Kundservice företag
Vardagar kl 8-16.30
040-635 18 00
kundservice@sysav.se
Växel
040-635 18 00
Fax: 040-635 18 10
Adress
Spillepengsgatan 13
202 13 Malmö
Hitta till oss