
Diskussionsfrågor om smart konsumtion
- Vad menas med att förebygga avfall?
- Vad kan man göra för att minska mängden sopor? Vad gör du?
- Blir miljön bättre om vi har mindre mängder sopor? Förklara ditt svar!
- Varför fanns det mindre sopor förr i tiden?
- Vad är dolda sopor? Exempel: Tillverkningen av en mobiltelefon genererar 86 kilo avfall om man räknar med alla sopor som blir ”från dess födelse till dess död”, det vill säga från upptagning av alla råvaror till produktion av telefon och förpackning. Själva telefonen väger 100-300 gram.

Grupparbete
Fundera över vad man kan ge sina kompisar, syskon, föräldrar i födelsedagspresent istället för en grej!
Exempel:
Jag tar hand om disken en vecka varje månad.
Jag städar mitt eget rum hela året.
Jag ordnar en cykelutflykt till … och tar med fika jag bakar själv.
Jag går ut med hunden en gång om dagen.
Jag tömmer kattens låda och borstar den en gång/dag.
Jag hjälper till att rensa i trädgården.
Jag bjuder dig på fika på … (ngt café).
Det är …utställning på …. – Du är bjuden!
Jag bakar en tårta till dig!
Redovisning
Låt eleverna redovisa de förslag de kommit fram till i gruppen muntligt för klassen.
Låt dem sedan skapa varsitt fint gåvokort. Gärna genom att använda överblivet material från bildlektioner, klippa i gamla tidningar och överblivet material från trä- och syslöjden. Låt eleverna fundera över när kortet sedan blir en sopa och vad som händer då. Har de genom att göra ett kort av återanvänt material förebyggt uppkomst av sopor?

Skrivuppgift
Låt eleverna skriva ner vad man kan göra för att förebygga uppkomsten av avfall!
Idéer:
- Tänka efter innan man handlar något: Behöver jag verkligen det här? Vill jag verkligen ha det här? Kommer jag att använda det mer än ett fåtal gånger?
- Köpa prylar av god kvalitet som håller länge.
- Köpa second-hand.
- Låna eller hyra saker jag bara behöver vid enstaka tillfällen.
- Dela saker, (gräsklippare, borrmaskin, bil) med grannar och vänner.
- Gå eller cykla alla kortare sträckor.
- Åka kollektivt istället för med egen bil.
- Bara köpa så mycket mat jag och familjen behöver, så att vi inte behöver kasta överbliven/för gammal mat.
- Köpa ekologisk mat.
- Köpa produkter som innehåller så lite miljögifter som möjligt.
- Ta med egen kasse när jag handlar, istället för att köpa/ta emot plastkassar i affären.
- Ge bort upplevelser eller hjälp istället för prylar, kanske ett biobesök eller ”jag städar mitt rum själv-presentkort”.
- Dricka kranvatten istället för att köpa vatten på flaska/burk.
Eko-löfte
Varje elev, och du själv, ger ett ”eko-löfte” för terminen eller läsåret. Löftet skrivs upp, illustreras och undertecknas. Häng upp löftena i klassrummet. Kontrollera med jämna mellanrum hur det går. Är det lätt eller svårt att minska sin konsumtion.
Exempel:
- Jag ska bara äta godis på lördagar och inte köpa mer än jag äter upp och mår bra av.
- Jag ska bara köpa de kläder och skor jag verkligen behöver – ingenting bara för att det är snyggt.
Intervju – Hur miljösmart är du på jobbet?
Varje elev väljer ut en vuxen att intervjua (lärare, rektor, skolbibliotekarie, förälder) och förbereder frågor. Exempel på frågor:
- När det köptes in kontorsstolar senast, hur tänkte ni då? Köpte ni begagnade? Tänkte ni på vilka material stolarna var gjorda i? Vad gjorde ni med de gamla stolarna? Hade ni kunnat göra på ett miljöklokare sätt?
- Vad har ni för policy när det gäller att använda papper? Skriver du ut information och e-post, eller läser du på skärmen? Använder du mycket post-it och kollegieblock? Prenumererar ni på många papperstidningar? Har ni uppslagsverk eller prenumererar ni på nätversionen av NE och lexika? Kan ni bli mer miljövänliga?
- Köps bara nyproducerade böcker in till skolbibblan? Går det att köpa skönlitterära böcker på Blocket och Tradera, loppis eller second-hand? Vad är bäst för miljön?
- Är den intervjuade nöjd med hur miljösmart hen är på jobbet?
Eleven skriver en artikel baserad på sin intervju.

Värderingsövning
Låt eleverna enskilt eller i grupp fundera över och motivera sina svar muntligt eller skriftligt:
- Är det viktigt att följa modet?
- Är det viktigt att ha den senaste modellen av iPhone eller SmartPhone?
- Är det viktigt att äga många saker?
- Blir man lycklig av att ha många prylar, kläder och skor?
- Är det viktigt att ha likadana kläder eller grejer som kompisarna?
Vill du, är det här ett bra tillfälle att:
- Diskutera grupptryck
- Sverige = ett konsumtionssamhälle
- Varför prylar ger status
- Skillnad mellan hög- och låginkomsttagare
- Skillnader mellan utvecklingsländer och rika länder

Utmaningen - Påverka skolan att konsumera smart!
Klassen påverkar skolan att minimera och förebygga avfall. Se till att åtminstone en åtgärd genomförs och blir verklighet.
I grupper får klassen arbeta fram hållbara argument. Eleverna får sedan se till att få stöd av majoriteten av skolans elever och av elevrådet. Låt eleverna presentera idéerna för övriga klasser eller elevrådet genom att hålla föredrag med powerpointpresentation. Låt eleverna göra affischer som sätts upp på skolan. Låt eleverna samla namnunderskrifter.
Kraven framförs därefter till skolledningen. Uppföljningar och påtryckningar till dess en förändring faktiskt sker.
Exempel:
- Om eleverna dricker vatten i engångsmuggar när de är törstiga: Se till att engångsmuggar tas bort från toaletterna och låt varje elev ta med namnmärkt (plast)glas eller mugg hemifrån.
- Om det finns pappershanddukar på toaletterna: Se till att dessa tas bort och ersätts med tvättbara ”handduksrullar”.
- Om skolköket inte redan gör det: Se till att vissa varor som köps in är ekologiska och närproducerade. Se till att mindre halvfabrikat köps in och mer mat lagas från grunden.
- Annat som kan göras på just din skola.
Ställ fråga, lämna synpunkt, gör felanmälan
Kontakt gällande "Smart konsumtion"
Kundservice privat
Vardagar kl 8-16.30
Kundservice företag
Vardagar kl 8-16.30
040-635 18 00
kundservice@sysav.se
Växel
040-635 18 00
Fax: 040-635 18 10
Adress
Spillepengsgatan 13
202 13 Malmö
Hitta till oss