Diskutera energi
- Hur kan man spara energi hemma?
- Kan skolan spara energi?
- Vad är fossila bränslen?
- Vad menas med förnybara bränslen?
- Ge exempel på sopor som hör till restavfall som bränns och blir till värme och el?
- Kan man lika gärna elda soporna i trädgården eller parken? Får man det?
- Varför återvinns inte plasten i till exempel tandborstar och diskborstar?
Grupparbete eller enskilt arbete
- Låt eleverna göra en ordlista med ord som har samband med avfall, förbränning, miljö och hållbar utveckling och förklara orden/uttrycken. Låt dem arbeta enskilt eller två och två. Låt de använda ordbok, nätet – och huvudet!
- Låt eleverna översätta orden till engelska. Hjälpmedel är ordbok och tillförlitlig översättningssajt på nätet.
Det finns en förberedd ordlista som du kan ladda ner!

Praktiska övningar
1. Hur bryts material ner i naturen?
Uppgiften ska få eleverna att förstå att man inte kan slänga saker i naturen eller hur som helst på en soptipp. Experimentet ska också visa vilken tid det tar för olika material att brytas ned.
Du behöver ett snöre och sopor av olika material.
Sopexempel: Metallburk, plastflaska, servett, bit av skokartong, bit av wellpapp, glasburk, tuggummi, glasburk, äppelskrutt, bananskal, apelsinskal och tunn plastpåse.
Fäst soporna på snöret. Lägg sopsnöret utomhus på markerad och skyddad plats. Titta till soporna ett par gånger per termin. Vad har hänt?

Diskutera tillsammans
- Vad är det för nedbrytningstid för de olika materialen?
- Får man kasta något i naturen? Vad i så fall?
- Varför ska man inte kasta något i naturen?

Värderingsövning
Låt eleverna enskilt eller i grupp fundera över och motivera sina svar muntligt eller skriftligt.
- Vilken/vilka energikällor är bäst för miljön? Varför?
- Vilka energikällor är mest hållbara?
- Är avfallsförbränning en bra eller dålig energikälla? Motivera svaret!
- Hur ser din energiförbrukning ut en vanlig dag? Finns det något du enkelt kan förändra och genom förändringen minska din energiförbrukning utan att ”få det sämre”?

Utmaningen - Skriv en berättelse!
Låt eleverna skriva en berättelse inom de ramar som finns angivna nedan. Eleverna kan antingen arbeta enskilt eller i grupp.
Du kan också välja att ge eleverna informationen i del 1 och gå direkt till del 2.
Del 1
Skriv en berättelse. Kom ihåg: Många beskrivande och målande adjektiv, interpunktion och samma tempus genom hela historien. Och sist men inte minst, det ska vara en intressant text! Illustrera berättelsen - låt eleverna på valfritt sätt skapa en bild till historien.
Ramarna för berättelsen:
- Familj med fyra medlemmar: Två föräldrar, en dotter på 15 år och en son på 10 år.
- Familjen bor i eget hus 3 km från Stadens centrum där också järnvägsstationen finns. Det är bra bussförbindelser från familjens kvarter både till centrum, stranden och omkringliggande samhällen. Dotterns skola är 2 km från bostaden, sonens skola ligger 1 km bort.
- Den ena föräldern arbetar på bank i Stadens centrum och kör alltid sin bensindrivna bil till jobbet. Hen läser spanska 1 gång i veckan, i en kurslokal i centrum, och tycker det är bekvämt att ta bilen dit efter middagen hemma. Hen tar ofta varma bad.
- Den andra föräldern är lärare i en skola i Grannstaden som ligger 30 km från Staden, och kör alltid sin dieseldrivna bil till jobbet. Skolan i Grannstaden ligger 5 minuters gångväg från tåg-/busstationen. På söndagmorgonen joggar hen alltid på stranden, och tar alltid bilen dit för att på hemvägen köra förbi favoritkonditoriet och köpa frukost.
- Föräldrarna handlar ofta mat på hemväg från jobbet. Då har de ju ändå bilen! De handlar mat flera gånger i veckan och planerar inte så noga, utan köper vad de är sugna på just då. I matavfallspåsen finns det ofta både matrester och mat som sedan länge passerat bäst-före-datum och det blir onödigt många tomma förpackningar. Både föräldrarna och barnen dricker helst buteljerat vatten till vardags. På helgerna dricker barnen läsk.
- Hela familjen åker på skidsemester till Alperna en gång per år. De tar flyget dit.
- Hela familjen åker också utomlands på sommaren, antingen till någon storstad eller till en badort i Europa. Också då flyger de.
- Dottern kör vespa till skolan. Dottern har dansträning i centrum 1 gång i veckan och brukar vara på gymmet som ligger alldeles intill skolan 3 gånger i veckan. Hon kör alltid vespa till sina fritidsaktiviteter. När hon ska till sina kompisar kör hon också vespa. Hon älskar att ta långa, varma duschar. Dottern handlar mycket kläder och tvättar sina favoritkläder ofta. Ibland är det bara ett plagg i tvättmaskinen.
- Sonen cyklar till sin skola vår, sommar och höst och blir skjutsad dit på vintern. Sonen spelar basket och blir oftast skjutsad till både träning och matcher. Han går eller cyklar till sina kompisar.
- På sommaren tycker familjen om att göra utflykter. De tycker det är smidigt att ta en av bilarna.
- Familjen gillar att ha det varmt och ljust inomhus. De låter lampor vara tända i alla rum även när de inte är där. De öppnar fönstren på morgonen för att vädra, och under veckorna låter de fönstren stå öppna till dess de kommer hem på eftermiddagen eller kvällen.
- Alla i familjen tycker det är roligt att laga mat.
Del 2
Eleverna ska nu vara konsulter och ge familjen tips hur de kan spara energi!
Exempel:
- Gå, cykla, ta buss eller tåg istället för bil
- Sänka inomhustemperaturen och ta på en extra tröja
- Duscha kortare tid med lite svalare vattentemperatur
- Vädra korta stunder med helt öppet fönster
- Duscha istället för att bada
- Se till att släcka lamporna i de rum de inte befinner sig
- Kontrollera att de använder lågenergi-, LED- eller halogenlampor överallt
- Fylla tvätt- och diskmaskin innan de körs
- Stänga av spisplatta och ugn lite före maträtten är klar. Eftervärmen fixar de sista tillagningsminuterna!
- Använda elektrisk vattenkokare istället för spisen för att värma vatten
- Frosta av frysen så snart det behövs
- Planera matinköp för att slippa kasta mat och förpackningar i onödan
- Se till att stänga av alla elektriska apparater helt när de inte används. Stand by-läget drar en massa onödig energi!
Låt eleverna också fundera över:
- Får familjen sämre levnadsstandard genom att spara energi?
- Får familjen några fördelar av att spara energi?
Exempel på svar till fråga 2 är minskade matkostnader, sänkt elkostnad, sänkta bensin- och dieselkostnader, mer frisk luft, mer motion och gott samvete!
Ställ fråga, lämna synpunkt, gör felanmälan
Kontakt gällande "Energiåtervinning"
Kundservice privat
Vardagar kl 8-16.30
Kundservice företag
Vardagar kl 8-16.30
040-635 18 00
kundservice@sysav.se
Växel
040-635 18 00
Fax: 040-635 18 10
Adress
Spillepengsgatan 13
202 13 Malmö
Hitta till oss