Gå till innehållet
en grafik som visar en loppmarknad

Lektionstips: Återanvändning

Varför kastar vi saker som kan återbrukas och vad kan man återanvända? Se vårt lektionsmaterial. 

Ladda ner lektionsmaterial

Lektionsmaterialet innehåller:

  • Presentationsmaterial med anteckningar.
  • Word-fil med lärarhandledning.
  • Word-fil till eleverna med uppgifter.

Introduktion

Återanvändning

Istället för att kasta saker så återanvänds de (även kallat återbruk), utan att material eller design ändras. Eller tas delar av något för att  skapa en ny pryl. Det finns oändliga möjligheter till återanvändning och det är bara fantasin som sätter stopp.

Att panta glasflaskor är också att återanvända.

Miljö- och energivinster

Om vi ger bort, säljer och reparerar våra gamla prylar får vi stora miljö- och energivinster. När vi återanvänder behöver vi i inte utvinna nya råvaror från naturen och vi sparar också energi. Vi undviker kemikaliebesprutning, utsläpp av växthusgaser och vattenanvändning. Dessutom minskar mängden avfall. 

Pengar påverkar viljan att laga

Ju bättre ställt vi har fått det ekonomiskt, desto sämre har vi blivit på laga det som är trasigt. Pengar påverkar viljan att laga. Mycket av det som vi kastar är helt och fungerande.

Ge grejerna ett långt liv

Ge bort eller sälj de prylar du inte längre behöver. Det som är gammalt och tråkigt för dig, är nytt och roligt för någon annan!

Positivt med återanvändning

Det är mycket som är positivt med återanvändning. När vi handlar i vintage- eller second hand-butiker hittar vi ofta unika plagg och prylar till ett bättre pris än nytillverkade. En annan fördel är att äldre kläder och föremål inte innehåller så mycket kemikalier och gifter som nya kläder gör.

Tillbaka till toppenUpp

Koppling till läroplan

Syfte

Förstå begreppet återanvända och hur återanvändning ger miljö- och energivinster.

Koppling till läroplanen (LGR11)

Centrala innehållet i:

Hem- och konsumentkunskap

  • Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.

Kemi

  • Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen.

Geografi

  • Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.

Biologi

  • Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling.

Svenska

  • Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.

Slöjd

  • Resurshushållning, till exempel genom reperationer och återanvändning av material.

Bild

  • Framställning av berättande bilder. Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
Tillbaka till toppenUpp

Uppgifter och diskussionsfrågor

Diskussionsfrågor

  1. Vad är återanvändning?
  2. Vad återanvänder ni oftast?
  3. Finns det några saker man kan återanvända som inte är så vanligt?
  4. Hur bidrar återanvändning till en bättre miljö?

Diskutera och ta reda på

  1. Vad gör man med saker som man inte vill kasta utan skänka eller sälja istället?
  2. Ge varandra tips i klassen! Vad kan man göra?
  3. Hur ordnar man loppis?
  4. Vilka internetsidor och secondhandbutiker finns det?
  5. Ta reda på vad det kostar att laga ett par jeans hos din närmaste skräddare. Jämför med vad det kostar att köpa ett par nya jeans. (Diskutera arbetsvillkor, löner mm.)
  6. Kan man lära sig att laga kläder hemma?

Gör affischer och filmer

Gör affischer för att visa på nyttan med att återanvända. Sätt upp dem på skolan (matsalen, korridoren, anslagstavlan) för att påverka andra.

Gör korta filmer för att upplysa andra om vad som är bra med återanvändning och olika saker man kan återanvända.

Praktiska övningar 

1. Återanvända grejor

Leta igenom klassrummet om det är något som ni hittar som är återanvänt. Samla så många saker som möjligt. Är det något i klassrummet som ni vill lämna vidare till någon istället för att kasta?

Ta med något hemifrån som var ett riktigt dåligt köp. Berätta varför och lämna vidare till återanvändning istället för att kasta.

2. Ordna en loppis i klassen!

Gör något kul för pengarna, som ett biobesök eller åk på utflykt.

3. Ordna en bokbytardag, spelbytardag eller en klädbytardag

I klassen eller på hela skolan.

4. Ordna en onödig utställning 

Ställ ut onödiga prylar, dåliga köp eller presenter. 

Värderingsövning

  1. Vad tycker jag om att handla begagnade saker? 
  2. Har jag något som jag skulle kunna skänka/sälja istället för att kasta?
  3. Hur kan man glädja någon med återanvändning?

Utmaningen - Borttappade kläder!

Undersök och ta reda på

Nu ska ni få undersöka vad som händer med de borttappade kläderna på skolan.

  1. Finns det något ställe på skolan där man kan leta efter sina borttappade kläder eller saker?
  2. Vad händer med kläderna som ingen gör anspråk på igen?
  3. Finns det bättre sätt för att kläderna ska bli hittade igen?
  4. Vad kan ni komma på för lösningar?
  5. Vad händer med det som aldrig hittar ägarna igen?
  6. Kan ni sälja grejerna som aldrig hittar sin ägare på loppis eller lämna till en hjälporganisation?
  7. Finns det möjlighet att använda materialet och tygerna på slöjden?
  8. Finns det några trasiga kläder? Laga på slöjden!
  9. Om kläderna ska återanvändas på något sätt, måste de tvättas.  Hur doseras tvättmedlet? Prata om vatten och avlopp.
Tillbaka till toppenUpp

Visste du att...

  • om du köper vart tionde plagg second hand, minskas dina växthusgasutsläpp med 30 kilo Källa: www.sopskolan.se
  • Varje år köper vi 13 kilo textilier, samtidigt som slänger vi i genomsnitt 8 kilo kläder och textil i soptunnan per person i Sverige. Källa: www.medvetenkonsumtion.se
  • pantsystemet för glasflaskor startades redan 1884 Källa: www.sopor.nu
  • genom att köpa kläder på second hand kan vi spara upp till 97 procent av den energi som skulle ha gått åt för att göra nya kläder? Källa: www.naturskyddsforeningen.se

Upplägget

Här står beskrivet hur upplägget fungerar med syfte, läroplanskopplingar, fakta, uppgifter och länktips.

Det här materialet är uppbyggt i olika lektioner, varje lektion berör olika områden i avfallshanteringen. Ni väljer själv hur ni vill arbeta med det, antingen gör ni allt eller plockar ni övningar som passar er och er klass. Ni bestämmer! Vi är stolta över att få vara en del av ert arbete med avfall och miljö. Lycka till och ha kul!

Varje område innehåller:

Introduktion

För att underlätta planering och genomförande har vi samlat intressanta fakta, så det bara är att ge sig in i avfallsvärlden.

Koppling till läroplanen 

Varje lektions syfte står tydligt beskrivet. Det centrala innehållet i Lgr 11 är kopplat till lektionerna.

Uppgifter 

Lektionerna  är varierande med konkreta uppgifter, övningar och diskussionsuppgifter. De innehåller praktiska uppgifter och värderingsuppgifter där eleverna får en stund till att reflektera och tänka efter. Det finns även en utmaning - en fördjupning där eleverna har möjlighet att arbeta under en längre tid och som ger eleverna en större förståelse för området.

Länktips

Här har vi samlat alla länkar vi hänvisar till och där vi har hämtat fakta och inspiration. 

Natur & Miljöboken

Vi samarbetar med Svenska Kunskapsförlaget som skapar Natur & Miljöboken. Ett faktagranskat, inspirerande och aktuellt läromedel i natur- och miljökunskap för elever och lärare i årskurs 4-6. Boken uppdateras varje år och till hösten 2020 integreras de globala målen i både elevens bok och lärarhandledning.

Ladda hem ditt exemplar här