Här kan du läsa mer om vilka kopplingar hållbar utveckling har till Läroplanerna Lgr 11 och GY2011.
Lgr 11
”En utveckling som tillgodoser våra behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina.” Hållbar utveckling definierad av Bruntlandkommissionen 1983
2005-2014 förklarades av FN som årtiondet för utbildning för hållbar utveckling. Sverige antog förklaringen genom att bland annat integrera hållbar utveckling i skolans läro-, kurs- och ämnesplaner.
I EU:s program för livslångt lärande betonas vikten av att främja lärandet för hållbar utveckling i ett globalt perspektiv.
Den 25 september 2015 antog världens stats- och regeringschefer 17 globala mål och Agenda 2030 för hållbar utveckling. Agenda 2030 är ett ramverk för att "... leda världen mot en hållbar och rättvis framtid." Alla 17 mål har också specifika undermål. Mål nummer fyra heter god utbildning för alla. Undermål 4.7 handlar om lärande för hållbar utveckling: 4.7 Senast 2030 säkerställa att alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling, bland annat genom utbildning för hållbar utveckling och hållbara livsstilar, mänskliga rättigheter, jämställdhet, främjande av en kultur av fred, icke-våld och globalt medborgarskap samt värdesättande av kulturell mångfald och kulturens bidrag till hållbar utveckling.
Gy2011
Läroplanen för gymnasieskola 2011 innehåller följande om hållbar utveckling:
Centralt innehåll per kurs
De för uppgifterna relevanta delarna av det centrala innehållet för de gymnasiegemensamma kurserna på alla högskoleförberedande program beskrivs här.
Vid varje uppgift finns angivet vilket/vilka ämnes centrala innehåll som ingår. Nyckelbegreppen är skrivna i fetstil.
Historia
Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter.
Naturkunskap
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samhällskunskap
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier.
De mänskliga rättigheterna, vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ ochhur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar.
Privatekonomi. Hushållens inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Konsumenträtt samt konsumtion i förhållande till behov och resurser. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.
Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder i samband med undersökningar av samhällsfrågor och samhällsförhållanden. Exempel på metoder för att samla in information är intervju, enkät och observation. Exempel på metoder för att bearbeta information är statistiska metoder, samhällsvetenskaplig textanalys, argumentationsanalys och källkritik.
Presentation i olika former och med olika tekniker med betoning på det skriftliga och muntliga, till exempel debatter, debattartiklar och rapporter.
Svenska
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang.
Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik.
Religion
Tolkning och analys av olika teorier och modeller inom normativ etik samt hur dessa kan tillämpas. Etiska och andra moraliska föreställningar om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara.
Ställ fråga, lämna synpunkt, gör felanmälan
Kontakt gällande "Koppling till läroplanen"
Kundservice privat
Vardagar kl 8-16.30
Kundservice företag
Vardagar kl 8-16.30
040-635 18 00
kundservice@sysav.se
Växel
040-635 18 00
Fax: 040-635 18 10
Adress
Spillepengsgatan 13
202 13 Malmö
Hitta till oss