På sysav.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Vågkort

Om ditt företag lämnar avfall eller återvinningsmaterial till Sysavs anläggningar kan du använda dig av vågkort för att registrera hur mycket avfall du lämnat. Behandlingsavgiften faktureras då företaget.

Vågkortet gäller vid avfallskraftvärmeverket, vid våra deponier, sorteringsanläggningar, omlastningsstationer och återvinningscentralen för företag.

Vågkortet gäller inte på följande anläggningar:

  • återvinningscentralerna för hushåll

Kundansökan

Om ert företag föredrar fakturabetalning istället för att betala med kort behöver Sysav er ansökan. Ansökan görs på blanketten Kundansökan (pdf)

Blanketten är uppdelad i fyra delar:

  1. Fakturakund - Fyll i företagsuppgifter.
  2. Fraktare - Om ert företag anlitar externa transportörer kan dessa läggas upp som fraktare för ert företag. På blanketten godkänner du vilka transportörer som ska kunna frakta avfall till Sysav för ert företags räkning. Fyll då i transportörens företagsnamn och organisationsnummer. Tänk på att de transportör ni anlitar måste ha egna vågkort utställda på sitt egna företag.
  3. Vågkort - Om ert företag har egna fordon som ska väga in avfall på Sysavs anläggningar ansöker ni om vågkort på blanketten. Fyll då i fordonens registreringsnummer.
  4. Godkännande - Blanketten skrivs under av behörig på ert företag.

Ansökan skickas därefter via post till: Sysav Industri AB, Box 503 44, 202 13 Malmö eller via e-post till: kundservice@sysav.se

Befintlig kund - Ändring eller beställning

Du som är kund kan meddela ändringar såsom nytt registreringsnummer på fordon eller andra ändringar.

Vid beställning av nytt kort i samband med bilbyte eller utökning av antalet kort utgår det ingen kostnad. Om ni tappat bort ett kort utgår det en kostnad på 300:-/kort. 

Uppgifter kontaktperson

 

Vågkort skickas till:

Uppgifter markerade med obligatoriskt måste fyllas i.

Sysav kommer att använda de personuppgifter du lämnar här för att kunna hantera din förfrågan. När vi behandlat din förfrågan kommer dina uppgifter att raderas. Läs mer om hur Sysav hanterar personuppgifter i vår dataskyddspolicy, www.sysav.se/dataskydd.

  1. Kortet är redan aktiverat, så det är klart att användas.
  2. Framme vid vågen - följ instruktionerna på skärmen.
  3. Operatörer finns på plats vid vågen om du behöver ställa frågor direkt på plats.

Vanliga frågor och svar

Jag har lämnat in bilen på reparation och fått en lånebil. Kan jag köra med lånebilen och väga in med mitt vanliga vågkort?

Ja, du får däremot knappa in ditt registreringsnummer i fältet  transportörreferens i vågterminalen. Det går även bra att kontakta vågoperatör på plats om du behöver hjälp med detta.

Vad kostar ett nytt kort om jag tappat bort mitt gamla?

300 kr per kort.

Vad kostar kortet om jag utökar antalet kort? 

0 kr per kort

Vad kostar nytt kort om jag byter bil?

0 kr.

Var ser jag kundmärkningen som jag knappar in i terminalen?

Kundmärkningen syns på fakturan, vågkvittot från vågterminalen och i statistiken som du hämtar när du är inloggad på Mina sidor Företag på www.sysav.se.

Var ser jag transportörsmärkningen som jag knappar in i terminalen?

Transportörsmärkningen syns på fakturan, vågkvittot från vågterminalen och i statistiken som du hämtar när du är inloggad på Mina sidor Företag på www.sysav.se.

Varför måste jag uppge bilens registreringsnummer?

De nya korten är kopplade till bilens registreringsnummer. Detta för att öka säkerheten för kunden och underlätta hanteringen.

Kontakta kundservice